Siirry sisältöön

Uutiset

Uutiset

14.4.2020

Opettajilla ja opiskelijoilla selkeät tavoitteet – "Yhdessä selvitään"

Etäopetukseen siirtyminen on tarkoittanut uusien toimintatapojen omaksumista sekä Sampon opettajille että opiskelijoille.

Etäopetukseen siirtyminen tarkoitti opettajille "digi-sukellusta". Digitaaliset oppimateriaalit ja -alustat ovat olleet käytössä Sampossa jo aiemminkin, ja opettajia on niihin koulutettu. Sen sijaan varsinainen verkko-opetus on vaatinut jonkin verran opettelua.

– Tämä tilanne pakotti tekemään digi-sukelluksen. Olemme opiskelijoiden kanssa live-yhteydessä kahtena päivässä viikossa, ja niiden välillä he tekevät tehtäviä Moodlessa, kertoo ravintola- ja catering-alan lehtori Ulla Siik.

Autoalan toisen vuosikurssin vastuuopettaja, lehtori Mikko Näivä kertoo, että vaikka tilanne oli kaikille uusi, niin opiskelijaryhmän kanssa yhdessä päätettiin, että homma hoidetaan.

– Tein ryhmälle ja heidän huoltajilleen verkkoon kuvitetun sivuston, jossa on viikko kerrallaan tehtävät, linkitykset ja tavoitteet yms. ajankohtaiset asiat. Selkeät ja jäsennellyt tavoitteet täytyy olla. Opiskelijat ovat opinnoissaan eri tasoilla, joten henkilökohtaista ohjausta tarvitaan myös ryhmänä etenemisen rinnalle.

Autoalan etäopetusta.

Verkkotapaamiset tuovat opiskeluun toistuvan perusrytmin. Ne myös tasapainottavat sitä sosiaalisuuden vajetta, joka etäopetuksesta on syntynyt. 

Verkossa tapahtuvat opinnot ja tapaamiset ovat kuitenkin vain yksi osa isompaa kokonaisuutta osaamisen hankinnassa ja opiskelijan ohjauksessa. Osa opiskelijoista täydentää aiempia opintojaan, ja osa on työpaikalla oppimassa.

Autoalalla opitaan myös lehtiä ja kirjallisuutta lukemalla sekä oman tai tuttavan auton huoltoja ja korjauksia tekemällä tai huoltotarvetta selvittämällä.

Prosessiteollisuuden lehtori Päivi Lassila on huomannut, että opiskelijat tykkäävät tällaisesta vapaampimuotoisesta opiskelusta.

– Käytössä on Teams, Moodle, WhatsApp, tekstarit ja puhelut. Kaikilla niillä mennään. Etäopetus koostuu luennosta ja keskustelusta Teamsissä, ja materiaalit ja tehtävät löytyvät Moodlesta. Päivän päätteeksi pidän vielä Moodlessa "päivän tentin". 

– He pitävät siitä, että kun ottaa itse asioista selvää, niin pääsee eteenpäin. Ja opiskelua voi rytmittää oman päivärytmin mukaan.

Näivä kehuu opiskelijoiden olevan verkkotapaamisissa hyvin paikalla.

– Se kertoo itselleni paljon. Olen kyllä kysellyt palautetta uusista toimintatavoista ja käytänteistä, mutta vielä ei kukaan opiskelijoista ole sanonut, että ”Mikko, ei näin”.

Alle nelikymppinen Näivä on tunnustanut verkkotapaamisissa opiskelijoilleen, että hänhän se ”Nestori” on näissä hommissa, opiskelijoille tämä voi olla tutumpaa.

– Yhdessä asiassa ainakin olen selkeästi takamatkalla: Kun seuraan opiskelijoiden viestittelyä verkossa, on itselläni vaikeuksia kestää mukana, koska keskusteluissa käytetty teksti on marinoitu vieraskielisillä lyhenteillä tms. slangisanoilla!

Työpaikalla opitaan edelleen, jos se vain on mahdollista

Työssäoppimisen näytöt suoritetaan ensisijaisesti edelleen työpaikoilla. Jos tämä ei ole mahdollista, sitten puntaroidaan suoritusta myöhemmin tai muissa työelämää vastaavissa olosuhteissa kuten esimerkiksi koululla.

Näivä kehuu, että autoalan paikalliset työnantajat ovat nyt poikkeusoloissa tukeneet opiskelijoiden osaamisen hankkimista erittäin hyvin ja ymmärtäväisesti. Yhteistyö on toiminut, ja asioihin on aina etsitty ratkaisut tapauskohtaisesti. Valmistuvista opiskelijoista osa on jo suorittanut kaikki näytöt. 

Lassilan luotsaamassa prosessiteollisuuden ryhmässä kaikki valmistuvat suunnitellusti. Ravintola- ja catering-alalla ongelmaksi saattaa muodostua ravintoloiden sulkeutuminen.

– Jos viimeiset näytöt puuttuvat ja jos niitä ei voida tehdä koululla, valmistuminen voi viivästyä, mutta vain siihen asti, kunnes ravintolat taas avataan. Ja jos niin tapahtuu vaikkapa kesäkuussa, todistuksen saaminen ei paljoa veny. Odotamme sitä kovasti, kertoo Siik.

Valmistujaisjuhlien toteuttamisesta tai perumisesta ei ole vielä päätetty. Sampossa odotetaan valtakunnallista linjausta. Todennäköistä on, että valmistujaisjuhlia ei tänä keväänä voida pitää.

Opiskelijoiden mielestä etätehtäviä on sopivasti, ja ohjaus toimii

Sampossa tehtiin maalis-huhtikuun vaihteessa opiskelijoille kysely siitä, miten etäopiskelu sujuu. 

Kyselyyn vastasi 526 henkeä. Suurin osa pitää tehtävien määrää sopivana, ohjausta riittävänä ja välineiden sekä verkkoyhteyksien toimivuutta hyvänä. Sen sijaan sosiaalisia kontakteja kaivataan.

Toisen vuoden autoalan opiskelija Jenni Paakkunaisen mielestä etäopiskelu on onnistunut hyvin.

– Itsenäinen työskentely sopii minulle, ja kotona on helppo keskittyä ja tehdä omaan tahtiin töitä. Opetus Teamsissä toimii, kun vain itse keskittyy ja kuuntelee. Käytännön töitä pääsen tekemään oman perheen autojen kimpussa.

Paakkunainen kehuu, että opettajat vastaavat viesteihin hyvin, ja kyselevät, onko opiskelijoilla omia ideoita, mitä haluttaisiin verkossa käsiteltävän. 

28-vuotiaana hänellä on jo aiempaa työkokemusta ravintola-alalta ja myöntää, että aikuisikä saattaa vaikuttaa siihen, että on helppo keskittyä etäopiskeluun.

Niin ikään autoalaa opiskeleva Riku Vitikka kertoo, että alussa etäopiskelu oli vaikeaa. Varsinkin opiskelun rytmittäminen tuotti vaikeuksia.

– Unirytmin pitäminen on haastavaa. Aamulla en ole niin skarppina, vaan opiskelen enemmän illalla.

Alussa Vitikka ei oikein tiennyt, mistä aloittaa ja mitä tehdä. Hän soitti opettajalleen ja sai selkeät ohjeet.

– Opettajamme on tosi hyvin vastaillut puhelimeen, ja nyt tämä sujuu paremmin. Pystyn tekemään pidempiä tehtäviä, kun saan myös työskentelyrauhan. Minulla ei ole mitään hätää, olen hyvillä vesillä.

Käytännön töitä Vitikka hoitaa huoltamalla perheen kahta autoa sekä kavereiden autojen renkaanvaihtoja tekemällä. Hän myös katsoo paljon autoaiheisia videoita.

Sosiaali- ja terveysalan opiskelija Emma Hyyryläinen siirtyi heti poikkeusolojen alussa palkkatöihin.

– Etäopiskelu onnistuu hirveän hyvin. Aloitin työt maaliskuussa Eksoten Vallikodissa Luumäellä. Se korvaa työssäoppimisen, ja valmistun lähihoitajaksi ajallaan kesäkuun alussa. Teen vain opettajalle raportin työskentelystä, ja meillä on arviointikeskustelu etänä.  

Palaa otsikoihin