Siirry sisältöön

Uutiset

Uutiset

17.11.2021 10.04

Soteopettajat hyppäsivät viikoksi Eksoten kotihoitoon

Saimaan ammattiopisto Sampon sosiaali- ja terveysalan opettajat ovat kesän ja syksyn aikana olleet viikon ajan työelämäjaksolla Eksoten kotihoidossa. Pestinsä aikana opettajat olivat pääosin asiakastyössä mukana lähihoitajien kanssa.

Lisäksi he tutustuivat kotihoidon eri toimijoiden rooleihin ja tehtäviin, tiimin moniammatilliseen työskentelyyn, kotihoitotyötä ja kotona asumista tukevaan teknologiaan sekä kotihoidon asiakkuuksiin ja asiakasprosesseihin laajemmin, kuten esimerkiksi palvelutarpeen arviointiin ja yhteistyöhön kuntoutuksen kanssa.

Lehtori Sirpa Ingman-Hartikainen istuu työpöydän ääressä, jolla kaksi näyttöä.
Sirpa Ingman-Hartikainen pääsi tutustumaan myös asiakkaiden etäkontaktointiin.

Lehtori Sirpa Ingman-Hartikainen oli Eksoten Imatran keskitetyn kotiutuksen yksikössä, missä tehdään palvelutarpeen arviointeja moniammatillisesti.

–Tämä on myös kotihoidossa toimimisen tutkinnon osassa asia, jota opiskelijoille opetan. Pääsin mukaan useampaan arviointikäyntiin ja sain sieltä hyviä esimerkkejä suoraan omaan opetukseeni.

Ingman-Hartikainen oli mukana lähihoitajien päivittäisillä asiakaskäynneillä ja pääsi näkemään, miten monipuolisesti lähihoitajat hoitavat, ohjaavat ja tukevat asiakkaiden toimintakykyä.

Myös lehtori Jukka Rajala työskenteli viikon verran Eksoten kotihoidossa, hän puolestaan Lappeenrannassa ja Taipalsaarella. Hänkin kehuu kokemusta hyväksi:

– On erilaista opettaa teorian pohjalta kuin käytännön työn kautta, miten asiakkaan luona toimitaan, miten kirjataan, milloin mennään yksin, milloin kaksin. Koko draamankaari selkiytyi huomattavasti.

Rajala harmittelee, että joillekin asiakkaille kotihoitaja on ainoa ihminen, jota tämä näkee päivittäin. Näin kotihoidon työntekijän rooli ja välittäminen korostuu. Aina ei vastassa kuitenkaan ole tyytyväinen asiakas, vaan haasteellisiakin tilanteita tulee vastaan.

– Eräässä kohteessa henkilö ei hyväksynyt kotihoidon työntekijöiden tulemista kotiinsa ja antoi kipakkaa palautetta hoitajille. Hyvin ammattilaiset osasivat kuitenkin kohdata hänet. Koulutuksessakin haasteellisen asiakkaan ja tilanteiden kohtaaminen on tärkeä osa-alue.

Ingman-Hartikainen pääsi asiakkaan kanssa saunaan, joskin kylmään sellaiseen ja vaatteet päällä.

– Kiipesin asiakkaan kanssa saunan lauteille selvittääkseni, miten hän siellä itsekseen selviytyy. 

Rajalan mielestä työelämäjaksoja voisi olla myös terveysasemilla, sairaaloissa ja sosiaalipuolella.

Kumpikin opettaja kehuu saaneensa kotihoidon hoitajilta monia eväitä omaan työhönsä. Kotihoidon työnkuva konkretisoitui entisestään, ja vuorovaikutuksen sekä kuntoutumista edistävän työotteen merkitys selkiytyi. He saivat myös vahvistusta sille, että ovat oikealla tiellä omassa opetuksessaan.

– Tällaisia työelämäjaksoja voisi olla myös muualla, esim. terveysasemilla, sairaaloissa ja sosiaalipuolen yksiköissä. Lainsäädäntö ja toimintakulttuuri muuttuvat. Mitä tuoreempia tietoja opettajalla on, sitä paremmin pystymme opiskelijoita opettamaan, kertoo Rajala.

Eksotella opettajat otettiin hyvin vastaan, ja siellä annettiin vinkkejä, mihin kannattaa kiinnittää huomiota kotihoidon opetuksessa: mm. ihmisen kohtaamiseen, dialogiin, rohkeuteen. Ylipäätään Eksotessa oltiin hyvin tyytyväisiä, että opettajat tulivat päivittämään tietojaan kotihoidon käytännön arjesta ja nykytilasta.  

Toimintakyky- ja hoivapalveluiden laatu- ja kehittämisvastaava Pia Mälkiän mukaan opettajien lähiviikot on koettu molemmin puolin avartaviksi.

– Esimerkiksi opettajan fysioterapiasuuntautuminen antoi todella hyvää perspektiiviä asiakkaiden hoitoon ja toimintakyvyn arviointiin ja siihen, kuinka asioita voisi tehdä toisinkin.

Lisäksi Mälkiän mielestä on arvokasta, että opettajat pääsivät näkemään kotihoidon käytännön työn kaikkine vaihtelevine olosuhteineen. Opettajat saavat näin myös itselleen laajempaa näkökulmaa ja samastumispintaa, kun opiskelijat työssäoppimisen jälkeen käyvät läpi kokemuksiaan.

– Opiskelijan työssäoppimiseen liittyvillä kokemuksilla on suuri merkitys siihen, minne opiskelijat valmistuttuaan hakeutuvat työhön. Kotihoidon työ tulee tutuksi opettajille ja sitä myöten opiskelijoille. Opiskelijat saavat enemmän käytännönläheistä opetusta, kun opettajalla on henkilökohtaista kokemusta kotihoidon työskentelystä.

Opettajien työelämäjaksot on toteutettu KOTOISA-hankkeen kautta (Kotihoidon työelämäyhteistyön ja ohjauksen kehittäminen lähihoitajakoulutuksessa). Hankkeen tavoitteena on mm. työelämäyhteistyön vahvistaminen vanhustyössä ja kotihoidossa sekä työllistymismahdollisuuksien parantaminen. Työelämäjaksot ovat lisänneet opettajien osaamista asiakkaiden kohtaamisessa sekä arjen rutiineihin liittyvissä toiminnoissa. Hanketta rahoittaa William ja Ester Otsakorven säätiö.


Palaa otsikoihin