Siirry sisältöön

Uutiset

Uutiset

23.2.2018

Yhteishaku alkoi – ammatillinen koulutus avaa väyliä

Yhteishaku alkaa 20.2.2018. Ammattiosaajia tarvitaan Suomeen yhä enemmän. Valtakunnallinen kampanja lanseerattiin tukemaan ammatillisen koulutuksen vetovoiman kasvua.

Yhteishaku ja jatkuva haku Saimaan ammattiopisto Sampossa

Saimaan ammattiopisto Sampossa on ensi lukuvuotena yhteensä 1275 perustutkinnon aloituspaikkaa, joista osa on yhteishaussa ja osa niin sanotussa jatkuvassa haussa.

Metsäkoneenkuljettajan koulutus on nyt ensimmäistä kertaa suoraan Sampon nimissä haussa. Aiemmin se järjestettiin yhteistyössä Tampereen seudun ammattiopiston kanssa.

Ammatilliseen koulutukseen hakeminen muuttui vuoden alusta entistä joustavammaksi.

Perinteinen valtakunnallinen yhteishaku peruskoulun päättäville tai äskettäin päättäneille nuorille säilyy ennallaan. Tänä vuonna toisen asteen yhteishaku on 20.2. – 13.3.2018. Koulutukseen haetaan verkossa osoitteessa www.opintopolku.fi.

Niissä koulutuksissa, joissa on tilaa, opiskelijoita voidaan ottaa sisään myös joustavasti. Tämä auttaa varsinkin niitä hakijoita, joilla työ- ja elämäntilanteet vaihtelevat. Niin sanotussa jatkuvassa haussa voi hakea, jos henkilöllä on jo aiempi peruskoulun jälkeinen tutkinto tai työssä kertynyttä osaamista. Myös yhteishaussa ilman opiskelupaikkaa jääneet sekä oppisopimuksesta kiinnostuneet voivat hyödyntää jatkuvaa hakua.

Mikäli henkilö ei ole valmis hakemaan ammatilliseen tutkintoon joko riittävän suomen kielen taidon tai muiden opiskeluvalmiuksien puuttuessa hän voi hakea noin vuoden kestävään ammatilliseen peruskoulutukseen valmentavaan koulutukseen (Valma). Valmentavaa koulutusta järjestetään Lappeenrannassa ja Imatralla. Valmentavaan koulutukseen hakeudutaan kesän aikana.


Ammatillisella tutkinnolla korkeakouluun jatkossakin

Korkeakoulujen opiskelijavalintoja ollaan parhaillaan uudistamassa. Ammatillisen tutkinnon suorittaneet ovat myös jatkossa kelpoisia hakemaan opiskelupaikkaa sekä ammattikorkeakoulusta että yliopistosta.

Ammatillinen väylä korkeakouluun ei ole vähämerkityksinen. Valtakunnallisesti ammattikorkeakouluun hakeneista ja paikan vastaanottaneista 44 prosentilla on ammatillinen tutkinto, yliopistoissa vastaava osuus on 10 prosenttia.

Lisää aiheesta: http://www.amke.fi/ajankohtaista/uutiset/uutinen/ammatillisella-tutkinnolla-korkeakouluun-jatkossakin.html


Valtakunnallinen vetovoimakampanja

Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry, 51 koulutuksen järjestäjää ja Mirum lanseeraavat #väylätauki -kampanjan ammatillisen koulutuksen vetovoiman kasvattamiseksi.          

Ammattiosaajia tarvitaan Suomeen yhä enemmän, mutta tämä ei ole näkynyt ammatillisen koulutuksen hakijamäärissä. Alan valinta on nuorille haastavaa. Tämän johdosta 51 ammatillisen koulutuksen järjestäjää ovat käynnistäneet Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry:n ja Mirum Agencyn kanssa Väylät auki -markkinointikampanjan. Kampanjan viesti on se, että ammattiin opiskelu ei lukitse tietylle alalle, vaan avaa mahdollisuuksien kirjon.

Mikä sitten on ajanmukainen, päivitetty mielikuva ammatillisesta koulutuksesta? Ammatillinen koulutus on unelmien mahdollistaja, joka ei sulje ovia, vaan antaa uutta osaamista ja on yksi kokemus lisää repussa. Ammatillinen koulutus on laadukkaan, yksilöllisen opetuksen tarjoaja, nopea väylä työelämään tai jatko-opintoihin sekä keino vaihtaa alaa aikuisena.

Kampanjan kasvoina nähdään vaatturi, TV-tuottaja ja -toimittaja Arman Alizad sekä juontaja ja kokki Pipsa Hurmerinta, jotka kertovat oman tarinansa matkasta kohti unelma-ammattiaan. Heidän lisäkseen mukana on kolme suosittua tubettajaa: Jennysvoices (Jenny Pitkänen), Sofia Blomqvist ja Lefa25 (Aleksi Rinne). Kaikki kolme tubettajaa viettävät päivän eri koulutuslinjoilla ja jakavat siitä inspiroivaa videosisältöä. Siinä, missä Arman ja Pipsa ovat tuttuja kasvoja suurelle yleisölle, puhutaan tubettajien avulla myös suoraan nuorilta nuorille.

Kampanjan keskeisimpänä osana toimii uusi väylätauki.fi -verkkosivu, joka tarjoaa lisätietoa ammatillisesta koulutuksesta sekä mahdollisuuden visualisoida oma opintopolku metrokartan muotoon. Kampanjalla halutaan ensisijaisesti tavoittaa peruskoulun yläasteella olevia 8–9. -luokkalaisia sekä heidän vanhempiaan, mutta myös alan vaihdosta haaveilevia aikuisia.

Faktoja: 


Palaa otsikoihin