”Täytyy olla hyvät vuorovaikutustaidot ja valmius työskennellä erilaisten ihmisten kanssa” – tiimioppiminen valmentaa sosiaali- ja terveysalan opiskelijoita työelämän vuorovaikutustilanteisiin
Sosiaali- ja terveysalla työskennellään koko ajan ihmisten kanssa. Siksi hyvät tiimityö- ja vuorovaikutustaidot ovat alan ammattilaiselle tärkeät.Saimaan ammattiopisto Sampossa tiimityöskentely- ja vuorovaikutustaitojen oppimista tuetaan tiimioppimisella. Sosiaali- ja terveysalan opettajat ovat vastikään kouluttautuneet tiimioppiseen ja malli on otettu osaksi alan opetuista.
– Tiimioppiminen on suurelta osin toiminnallista oppimista, eli oppimista yhdessä tiimiläisten kanssa. Tiimeissä ratkotaan työelämässä esiintyviä tilanteita soveltamalla teoreettista tietoa käytäntöön. Tiimioppimisen tavoitteena on tiedon soveltaminen, arviointikyky, vertaisoppiminen, omien vahvuuksien ja kehitystarpeiden tunnistaminen sekä opiskeluviihtyvyyden että yhteisöllisyyden lisääminen, sosiaali- ja terveysalan lehtori Tuija Blankenstein kertoo.
Tiimioppimismalleja on monia erilaisia. Perusperiaate on, että opiskelijoille ei anneta kaikkea valmiina, vaan osa oppimisesta tapahtuu toiminnallisesti tiimityöskentelyn kautta.
Sampon mallissa osa opetuksesta on luento-opetusta ja sen ohella opiskelijat työskentelevät tiimeissä. Käytännössä tiimioppiminen voi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että aamulla opettaja pitää luentotyyppisen alustuksen ja päivän opiskelijat työskentelevät tiimeissä. Lopuksi kokoonnutaan yhteen koontia varten.
– Kun opiskelijat työskentelevät tiimeissä, he ovat valmiimpia toimimaan työelämässä tiimeissä ja ratkomaan ongelmia yhdessä. Tiimityössä opiskelijat myös tukevat toisiaan paremmin, sillä voi olla matalampi kynnys kysyä kaverilta kuin opettajalta.
– Tiimioppiminen ei kuitenkaan tarkoita, että opiskelijat opiskelisivat yksinään. Tiimioppiminen kulkee luento-opetuksen rinnalla, ja opettajalta voi aina kysyä.
Kalusteet tukevat oppimista
Tiimioppimista varten Sampolle on hankittu uusia tiimioppimista tukevia kalusteita. Luokista löytyy pyörillä varustettuja pulpetteja ja liikuteltavia sermejä.Helposti liikuteltavien kalusteiden avulla tila voidaan järjestää nopeasti kulloiseenkin opetustilanteeseen sopivaksi.
Kalusteissa on pyörät, joten kalusteet voidaan järjestää helposti kulloisenkin tarpeen mukaan. Helppo muunneltavuus tukee tiimioppimista.
– Kalustuksen muunneltavuus on tärkeää. Emme suosi kauheasti luokkamuodossa istumista, sillä se ei ohjaa tiimityöskentelyyn. Muunneltavuuden kautta opiskelijat saadaan ryhmiteltyä tiimeiksi, jolloin tiimin vuorovaikutus on helpompaa. Välillä laitetaan pulpetit sivuun, ja tehdään vaikka dialogiharjoitus.
Blankenstein kuitenkin korostaa, että pulpetit ovat vain tiimioppimisen näkyvä osa. Mallissa on kyse paljon muustakin.
– Tiimioppiminen on kokonaisvaltainen toimintatavan muutos kohti yhdessä tekemistä ja toiminnallista oppimista.
Uusi oppimistapa on saanut hyvän vastaanoton sekä opiskelijoilta että opettajilta.
– Tieto menee paremmin perille, kun joutuu itse työstämään asiaa. Useimmat opiskelijat pitävät tästä.
– Opettajat pitävät siitä, kun pitää miettiä opettajuutta uudelleen ja hankkiutua vanhoista power pointeista eroon.
Työelämän tarpeet ovat kuitenkin se perimmäinen syy tiimioppimisen käyttöönotolle.
– Sote-alan opiskelijat valmistuvat ammattiin, jossa täytyy olla hyvät vuorovaikutustaidot ja valmius työskennellä erilaisten ihmisten kanssa. Tiimioppiminen valmistaa tähän hyvin.
Tiimioppimisen käyttöönottoa on tukenut Y3-kampus-hanke. Hankkeen kautta on tarjottu opetushenkilöstölle työaikaa tiimioppimisen suunnittelua ja käyttöönottoa varten. Lisäksi hankkeen tuella on hankittu osa tiimioppimista tukevista kalusteista. Y3-kampus-hankkeen tavoitteena on kehittää ja uudistaa ammatillisen koulutuksen oppimisympäristöjä. Hanketta rahoittaa Opetus- ja kulttuuriministeriön strategiarahasto.