Siirry sisältöön

Työelämässä oppiminen ulkomaille

Työelämässä tapahtuva oppiminen ulkomailla

JWl_R_FzE9srJO

Jokaisella Sampon opiskelijalla on mahdollisuus kansainvälistyä Sampon tarjoamien kansainvälisten verkostojen ja mahdollisuuksien kautta. Tutustu Opas kansainväliseen työssäoppimiseen Oppaassa kerrotaan mahdollisuuksista kv-työelämässä tapahtuvaan oppimiseen.

Pohdi seuraavia asioita, kun suunnittelet hakua kansainväliseen työelämässä tapahtuvaan oppimiseen.

Riittävä kielitaito
Kielitaitovaatimukset vaihtelevat maittain. Englannin kielen taito on yleisin kielitaitovaatimus. Tärkeintä on kuitenkin rohkeus käyttää kieltä ja kysyä neuvoa ja selviytyä kohdemaassa niin vapaa-ajalla kuin opiskelussakin.  Kohdemaan kielen perusteiden osaaminen helpottaa arkipäivän asioimista jaksolla.

Motivaatio ja tavoitteellinen opiskelu 
Opiskelumotivaatio, läsnäolo ja aktiivinen ote opiskeluun ovat tärkeimpiä ominaisuuksia ulkomaan vaihtoon lähtevillä opiskelijoilla. Opintomenestys kertoo myös suuntaa siihen, onko opiskelijalla valmiuksia lähteä ulkomaille opiskelemaan. Henkilökohtainen elämä ja terveys tulee olla kunnossa.

Positiivinen asenne ja hyvät sosiaaliset taidot 
Ulkomaille lähtevä opiskelija on kohtelias ja tulee toimeen erilaisten ihmisten kanssa sekä kunnioittaa ja ymmärtää erilaisuutta ja eri kulttuureja. Ulkomailla ollessa jokainen meistä edustaa Suomea ja Sampoa ja toimii kohteliaasti ja vastuullisesti kaikissa tilanteissa.

Uteliaisuus, oma-aloitteisuus, Itseohjautuvuus ja epätietoisuuden sietokyky 
Matkalla kaikki ei aina mene suunnitellusti, eikä kaikkeen voi pysty varautuamaan etukäteen. Järjestelyt vievät aikaa ja mm. työpaikan varmistumista voi joutua odottamaan pitkään.

Riittävä ammatillinen osaaminen ja täysi-ikäisyys
Jotta opiskelija voi lähteä työelämässä tapahtuvaan oppimiseen ulkomaille tulee hänellä olla riittävä ammatillinen osaaminen ja hänen tulee olla täyttänyt 18 vuotta jakson alkaessa.   

Sitoutuminen
Sitoutuminen prosessiin alusta alkaen on ensiarvoisen tärkeää. Näin saat valmennuksesta mahdollisimman paljon "irti". Tärkeää on myös ymmärtää oman sitoutumisen merkitys itselle, oppilaitokselle ja yhteistyökumppaneille. Kv-työelämässä tapahtuvaa oppimisprosessia ei tule aloittaa kevyin perustein, vaan harkiten ja sen toteutukseen sitoutuen. 

Kansainvälisessä työelämässä tapahtuva oppiminen on prosessi, johon liittyy eri vaiheita.

Linkistä voit tutustua prosessikuvaukseen