Miten Sampossa edistetään yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa
Opiskelijaksi ottaminenHenkilöstömme edistää kaikenlaista syrjimättömyyttä. Sampossa kunnioitamme toisiamme ja puutumme myös itseämme loukkaavaan kohteluun. Huomioimme yhdenvertaisuus- ja tasa-arvonäkökulman opetuksen ja oppimateriaalin valmistelussa. Opetuksen toteutuksessa ja oppimateriaalin valinnoissa vältämme ennakkoluulojen ja kaavamaisten perhe- ja työelämää koskevien sukupuoliroolien luomista sekä ylläpitämistä.
Opintosuoritusten arviointi
Opiskelijoiden opintosuorituksia arvioidaan todellisen osaamisen perusteella. Tavoitteet ja arviointiperusteet kerrataan opiskelijalle. Arvioinnissa ei verrata opiskelijoiden suorituksia toisiinsa. Arviointi on oikeudenmukaista, sukupuolten tasa-arvoon ja monipuolisiin arviointimenetelmiin perustuvaa. Opettajat varmistavat, että myös työpaikkaohjaajat tuntevat arviointimääräykset ja -ohjeet sekä ymmärtävät yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon merkityksen opiskelijan arvioinnissa.
Markkinointi ja viestintä
Materiaaleissa käytetään tekstejä ja kuvia, jotka edistävät yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa. Sampon yhdenvertaisuustyöryhmä vastaa tiedottamisesta yhdenvertaisuusasioissa. Sampo näyttäytyy sosiaalisessa mediassa nykyaikaisena koulutuksen järjestäjänä. Jokaisella on vapaus suuntautua oman innostuksensa mukaiselle ammattialalle.
Opiskeluhuolto ja yhteisöllisyys
Yhteisöllinen opiskeluhuolto tarkoittaa toimintakulttuuria ja toimia, joilla edistetään opiskelijoiden oppimista, hyvinvointia, terveyttä, sosiaalista vastuullisuutta, vuorovaikutusta ja osallisuutta sekä oppimisympäristön terveellisyyttä, turvallisuutta ja esteettömyyttä. Koko henkilökunnalla ja kaikilla opiskelijoilla on vastuu yhteisön hyvinvoinnista. Sampossa toimii toimipistekohtaiset opiskeluhuoltoryhmät, joissa on opiskelijoita mukana. Opiskelijoiden yhteisöllisyyden edistämiseen osallistuvat myös opiskelijakunnat ja tutorit.
Arviointi ja seuranta
Ammatillisen koulutuksen opiskelijoilta kysytään valtakunnallista opiskelijapalautetta kaksi kertaa opintojen aikana: aloitusvaiheessa ja päättövaiheessa. Kysely sisältää myös opiskeluilmapiiriin ja opiskelijoiden hyvinvointiin liittyviä kysymyksiä, mm. onko kokenut tai havainnut kiusaamista, syrjintää tai häirintää oppilaitoksessa tai työpaikalla, jossa opiskelee.